1/04/2020

Messiah the Dajjal Antichrist

المسيخ الدجال براعية  الموساد الإسرائيلي، مسخ من كل النصوص الدينية ،استغلال حاجة الشعوب البائسة فى العالم ..

عندما تكون البشرية مستعدة لتصديق اى شئ يظهر مسلسل المسيح المخلص فى بداية عام ٢٠٢٠ ......

تشوية المسلمين اكثر و العرب (كل الممثلين ليسوا عرب)

الهدف من المسلسل خلط الأمر على المسلمين والتشويش على معتقداتهم والتشكيك فيها، حيث يظهر المسيح الدجال على أنه المخلص والمنقذ للاجئين من الحروب بالدول الإسلامية إلى بر الأمان في إسرائيل، في حين يكون "تنظيم الدولة" هو عدو المسيح الذي يحارب رسالته، على حد وصفهم

كما أن الأردن الذي صورت على أراضيه أجزاء كثيرة من المسلسل قد طالب بوقف عرضه أو حتى عدم عرضه جزئيا على منصة الشبكة بالمملكة اعتراضا على أحداثه، وطبقا لجريدة مترو الإنجليزية فإن الأردن وافق على التصوير في البداية لأن السيناريو والخطوط العريضة لم تكن تخالف القوانين، وهو الأمر الذي اتضح أنه غير صحيح لاحقا.


تبدأ الحلقة الأولى من المسلسل من سوريا في الوقت الحالي بمشهد أم مع ابنها "جبريل" يسألها ما إذا كان الرب يحبه، واذا كان يحبه لماذا أخذ والده، لتقول له أن الله يخبأ له خطة أخرى، ثم تقفز الأحداث لمستقبل الطفل - الذي ستكون لديه قصة اخرى لن نخوض فيها في هذه المراجعة - حيث قتلت والدته ايضا اثناء حصار على مدينة دمشق بسوريا من قبل تنظيم داعش على الأهالي، وهنا يظهر شخص يتلو آيات قرآنية بخطاب يحشد فيه الناس ويقول أنهم اكثر الشعوب التي عانت على الأرض وتحتاج أن تعود إلى كلام الله، وأثناء ذلك تهب عاصفة رملية على المدينة تستمر ثلاثين يوما، ويبقى هذا الشخص واقفا في مكانه دون أكل وشرب مستمر بدعوة الناس في وسط العاصفة،  فتنتهي العاصفة بعدما تتسبب في فك الحصار وتراجع قوات داعش.

ثم يبدأ الفتى "جبريل" والأهالي باتباع هذا الرجل الذي يقودهم عبر الصحراء إلى فلسطين، لتقبض عليه القوات الإسرائيلية على الحدود تنخضعه للتحقيق، وتمنع دخول أتباعه، ومن هنا تبدأ قصة المسيح أو "المخلص".


وفي الجانب الأخر، تبدا شكوك لدى الإستخبارات الامريكية حول هذا الشخص ويتساءلون عن جنسيته وطائفته وكذا غايته، واذا كان شيعيا إيرانيا كما توحي لهجته، و كيف له ان يقود مجموعة من السنة عبر الصحراء، فيتم تجنيد محققة شابة اسمها "إيفا" للتحقيق في القضية، وهنا يتجلى أول رد فعل متوقع في وقتنا الحاضر، في حال ظهر رجل مماثل.


بعد إخضاع المسيح للتحقيق واحتجازه من طرف إسرائيل، تحدث المفاجاة حيث يختفي من الغرفة حيث كان محتجزا بشكل غامض وسط ذهول الشرطة الإسرائيلية، لكنه سرعان ما سيظهر في مدينة القدس وتحديدا أمام مسجد قبة الصخر، حيث تحدث معجزة أخرى حينما يصاب طفل برصاص القواة الإسرائيلية فيقوم المسيح بشفائه واخراج الرصاصة من بطنه بلمسة يد فقط، وسط ذهول الناس، في مشهد يحيل مباشرة إلى شخصية "يسوع المسيح"، قبل أن يختفي عن الأنظار، ثم يظهر فجاة في بلدة بولاية تكساس بأمريكا وقت حدوث إعصار دمر البلدة كاملة عدا الكنيسة التي يديرها قس من البلدة سيكون أول من يتبع هذا المسيح بعد مشاهدته للمخلص وسط الاعصار  في وقت كان هو ينجو بنفسه وأهالي البلدة من الاعصار. و شخصية القس لم تظهر هنا عبثا بل كان الغرض منها تمرير رسالة اخرى من رسائل المسلسل الكثيرة حول قضية "تجار الدين" الذين يحاولون التحدث باسم الرب و يقومون باستغلال إيمان الناس لتحقيق مصالحهم الشخصية، ولو ان هذا الطرح لم يظهر بشكل ملموس، لكن يمكن فهمه من خلال الكثير من المشاهد.

بعد هذه الحادثة يتم احجتاز المسيح من قبل الشرطة الامريكية بتهمة دخول الاراضي الامريكية بدون جواز سفر، وهنا يعين القس محامية للدفاع عن المخلص باعتباره لاجئا من سوريا يحق له الحصول على الاقامة في امريكا. فتبدأ هنا معركة قانونية وقضائية وكذا سياسية بين مؤيد ومعارض لقانون الهجرة واللاجئين، لكن في النهاية تنتصر العدالة القضائية فيتم منح المخلص حق اللجوء، وهنا ايضا تتجلى احدى رسائل المسلسل حول العدالة الأمريكية والنظام القضائي المستقل عن كل تأثير، وهناك مشاهد تحيل إلى هذا الطرح، كمشهد اتصال مستشار الرئيس الامريكي بقاضي ولاية تيكساس لمحاولة التاثير عليه.

.......

Al-Masih ad-Dajjal (Arabic: المسيح الدجّال‎ Al-Masīḥ ad-Dajjāl, "the false messiah", or "the deceiver") is an evil figure in Islamic eschatology. He is to appear, pretending to be al-Masih (i.e. the Messiah), before Yawm al-Qiyamah (the Day of Resurrection).


 the Messiah Netflix original series follows CIA officer Eva Geller as she uncovers information about a man who’s gaining attention all over the world because some believe him to be the Messiah. As Eva digs deeper into the origins of Al-Masih and her sole focus becomes determining whether he’s really a divine entity or a con man, his followers claim him to be a miracle worker......

The scandal of “Messiah”—the 10-part Netflix series about a reputed Savior of Mankind arising out of the Middle East—isn’t that its Iranian-born prophet resembles a Western-traditional Jesus. Or that he incites international outrage by leading 2,000 Syrian Palestinians to the border of the West Bank. Or that his pan-religious message of love and godliness is embraced by the spiritually famished. Or even that the principal Israeli in the series is a torturer. No, the outrage is that the show can be so alive for so long and then drop so very dead, apparently of the same self-doubt and cynicism that infect so many of the people it portrays.

When the 2,000 Muslims leave Damascus chanting “al-Masih! “al-Masih!” it is the first of a seemingly miraculous number of fish (as in red herrings) cast in our path by a program that is absolutely enthralling for at least half its lifespan. Al-Masih, after all, means “the anointed” in Arabic. In Islamic eschatology, though, “Al-Masih ad-Dajjal” is analogous to the Antichrist. Figuring out which is which is what obsesses most of the characters, and the viewer, all of whom are cast from the start into a very near, very troubled future.

In a newscast heard over aerial footage of a bombed-out Damascus, we are told that 2019 U.S. foreign policy has resulted in a revitalized Islamic caliphate and chaos throughout the region. Forces of Islamic State are massing on the outskirts of the city; a single figure (Mehdi Dehbi) rallies the beleaguered populace: Trust in God, he tells them. Although he’s denounced by some, and doubted by most, a sandstorm worthy of Cecil B. DeMille rolls across the landscape, forcing the invaders away and saving the city. And throughout the ensuing 30 days of wind and sand—or so the rumor goes—al-Masih doesn’t eat, drink or stop preaching at the Gate of St. Thomas (the Doubter, it should be noted).

Rather than to Damascus, it is toward Israel that al-Masih leads his disciples. They include the urchin Jibril (the heartbreaking Sayyid El Alami), who will follow a path intriguingly parallel to the soon-to-be celebrity al-Masih: The latter may walk on water, but Jibril will walk naked through a phalanx of angry border guards, leading his encamped Syrians into Israel. Which act is more miraculous?

Meanwhile, al-Masih himself has disappeared from the West Bank and materialized in Texas, during a tornado that all but destroys the town of Dilley—the real-life site, no coincidence, of the infamous South Texas Family Residential Center, an immigrant detention facility. The locals are suddenly reduced to the status of weather refugees, but the small whitewashed Baptist church run by Felix Iguero (John Ortiz) is spared. So is Felix’s troubled teenage daughter, Rebecca (Stefania LaVie Owen). Both become acolytes of al-Masih. Mom (Melinda Page Hamilton) prefers to drink heavily.

“Messiah” follows, more or less, the traditional narrative about prophets, false or true, while keeping its audience off balance and considerably mesmerized. Al-Masih, who is ostensibly Muslim but speaks of himself in very opaque, Jesus-quoting terms, never makes any claims about his identity, or who his father is. The claims are imposed upon him by the faithful. He answers questions with questions. (He’s a therapist, basically). He generates love among many.

The opposition to him, and the threats, and the undermining of his cause, if that’s what it is, are the work of people with suspicion in their DNA. They include Eva Geller (Michelle Monaghan), a CIA field officer who sees in al-Masih and his growing following an incipient terrorist threat. Her Israeli counterpart, Aviram Dahan (Tomer Sisley), is an Israeli agent who fears and loathes al-Masih for several reasons—chief among them al-Masih’s uncanny knowledge of war crimes that Aviram has committed during operations in northern Israel.

So much is so right about “Messiah” that it makes the eventual collapse into paranoid politics and alt-right clichés all the more painful. There are few stereotypes among the Texas Christians or the Syrian Muslims; Mr. Ortiz and Ms. Hamilton are particularly fine, and thoroughly convincing, as is Jane Adams as Miriam Keneally, an Amy Goodman-esque journalist who scurries around the rim of the al-Masih story. The remarkable Philip Baker Hall, now 88, has a small but significant role as Eva’s father, which shows once again what a great actor he is, and what a terrible character Eva is.

Ms. Monaghan, left to internalize a lot of Eva’s problems—she’s a widow, doing IVF with her dead husband’s sperm while nurturing a disbelief in anything good—does a lot of acting. Likewise, Mr. Sisley. But “Messiah,” created by Michael Petroni with episodes directed by Kate Woods and James McTeigue, is notably thorough in its research. There are a couple of dramatic accommodations—a district court judge, for instance, wouldn’t decide an asylum case like the one that provides one of the series’ more explosive sequences. But, mostly, it’s a show of high intelligence and dramatic momentum.

The show’s executive producers include “Apprentice” creator Mark Burnett and his wife, Roma Downey, whose work together (such as “The Bible”) has involved conventionally Christian content, a category into which “Messiah” decidedly does not fit. Most of the time, “Messiah” doesn’t fit anywhere—it challenges doubters and believers alike, instills a certain amount of naïve hope in where it’s going, and raises that eternal question, What would the world do if Jesus Christ appeared today? Ultimately, though, the whole show seems to be governed by an Oprah Winfrey quote, scribbled on the wall of the late-night diner where Eva takes her laptop and her misery: “You become what you believe.” By the end of episode 10, you’re not sure that “Messiah” believes in much.

https://twitter.com/MessiahNetflix/status/1201878806669283332?s=19

https://www.aljazeera.net/amp/news/arts/2020/1/2/%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%D9%8A%D8%AD-%D9%85%D8%B3%D9%84%D8%B3%D9%84-%D9%85%D8%B3%D9%8A%D8%A1-%D9%84%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%8A%D9%81%D8%AC%D8%B1-%D8%BA%D8%B6%D8%A8%D8%A7-%D9%81%D9%8A-%D9%88%D8%AC%D9%87-%D9%86%D8%AA%D9%81%D9%84%D9%8A%D9%83%D8%B3

Founder of Blogger semsam,Independent Blogger 2005.Middle East observer,Writer on Egypt,Yemen ,Arab,Current affairs-member in Arab blogger,Editor in Global Voices,Technology,Geek τέχνη,web development,internet security